Pozadí hlavního banneru
BIPE - Blog pro Inovativní Pedagogiku a Etiku

Učitel s peďákem nebo bez?

Autor článku:
Jan Vepřek
Publikováno  16.04.2021
Nejlepšího učitele poznáte podle takzvaného shlukovacího efektu. Pro ředitele školy je výborné sledovat, ke komu se o přestávce či během výletů děti hrnou a před kým se straní. Dle toho jedním pohledem poznáte, kteří učitelé navazují s dětmi vztah.
Učitel s peďákem nebo bez?

Jde o mírnou nadsázku, ale ne tak velkou, pravda v tom je. Skvělí učitelé jsou ti, kteří dokážou nejen vysvětlit látku, ale také inspirovat, motivovat, nadchnout. A to nejde bez důvěry. A důvěra neexistuje bez vztahu. Tedy minimálně bavíme-li se o předškolním, základním a středním školství.

Proč to píšu? Protože je to fakt, a protože se tento argument často objevuje při hodnocení novely zákona o pedagogických pracovnících. Píšeme, že o tituly nejde a já do velké míry souhlasím. Souhlasím, že učitel, který nemá titul může být vynikající. Problém ale je, když učitel nemá vzdělání. Můžeme si povídat co chceme, ale není pravda, že jsme jako učitelé volně zastupitelní, že já jako hudebkář půjdu učit němčinu a společně s dětmi se budeme učit, aniž nemám o němčině ani ponětí. Ano, jako workshop, jako projekt, ale každý jazykář Vám potvrdí, že kdo nechápe jazyk celistvě a je o lekci napřed před dětmi, mnoho toho nenaučí. Leckdy je potřeba opravovat zlozvyky, což Vám mimochodem také potvrdí každý učitel hudby.

Pedagogické fakulty

Problém leží totiž někde jinde a my ho všichni svorně opomíjíme. Problém leží v tom, že si nejsme jisti, jestli naše pedagogické fakulty dokážou učitele vybavit tak, aby byly ku prospěchu a jestli na pedagogické fakulty míří ti studenti, které bychom chtěli mít pro svoje děti jako učitele.

Věřím, že jakýkoliv učitel se stane lepším učitelem, pokud dostane pedagogickou formaci, pokud se mu dostane mentorské podpory a pokud do svého vzdělávání sám intenzivně investuje svůj čas a schopnosti. Otázka tak nezní, jestli může být inženýr vynikající učitel, může. Otázka stojí, jestli by se studiem pedagogického směru, který dává smysl, neposunul ještě mnohem dál. Věřím, že ano. Potom se ale ptejme, kde takovou školu vzít.

“Je možné, že tato novelizace stav pedagogických fakult zakonzervuje, protože je tím při výběru budoucího studia znevýhodňuje”

Místo abychom poukázali na to, že v České republice nelze studovat vynikající prestižní pedagogickou fakultu (nebo ji neznám a omlouvám se), se přestřelujeme, jestli je důležitější mít učitelské předpoklady nebo kvalitní vzdělání. Potřeba je totiž oboje, jen toho druhého se nám zde příliš nedostává.

Než bojovat proti sobě mi přijde smysluplnější bojovat za podobné iniciativy jako je Učitel naživo a podobné. Je totiž asi patrné, že vůle studovat jinak by zde byla, a že nejsem jediný, který by si býval z pedagogické fakulty rád byl odnesl víc (a to říkám s upřímnou úctou k některým svým učitelům, kteří byli vynikající a inspirativní). Vcelku ale bohužel PF stále nedostačuje tomu, co mladý učitel potřebuje.

Za současného stavu věcí už si nedokážu představit, že si student, který stojí před otázkou, kam jít studovat, zvolí pedagogickou fakultu, když případně může jít učit s jakoukoliv jinou školou.

Kdo to pohlídá?

Druhou otázkou v celé této problematice jsou ředitelé. Všichni totiž víme, že ať už bude zákon jakýkoliv, vždycky za kvalitu školy ponese zodpovědnost ředitel. Správný ředitel umí vybrat takový učitelský sbor, aby škola prosperovala a žáci, aby kvetli. Je jasné, že ředitel dává u svých pedagogů pozor na profil hodnotový i profesní, a tak to má být. Současná novela mu tak uvolní ruce a bude svobodnější. Co více si přát.

Bohužel se obávám, že ne každý ředitel je osobou na svém místě a že určitá „záruka“ pedagogické fakulty, která sice není nijak velká, ale nějaká je, zmizí. Myslím si, že se ještě více ukáže zanedbaná práce s řediteli škol. Všichni víme, že tuto práci nikdo moc nechce dělat, protože ředitelé jsou zavaleni byrokracií, jsou přetíženi komunikací s úřady a nemají čas na pedagogické vedení týmu, natož na učení. Nemusí tomu tak být vždy, ale často je. Také stojí za to podívat se na to, jak vypadají konkurzy, pokud se pravidelně rozhodujeme mezi jedním nebo žádným uchazečem, je patrně v této oblasti zle.

Závěrem, přijde mi, že pokud se stát míní vydat směrem, kdy chce dát větší zodpovědnost za vedení školy ředitelům, jen dobře. Měli by k tomu ale také dostat:

  • větší podporu ve věcech administrativních a provozních
  • a tím pádem větší volnost v pedagogickém vedení učitelského týmu
  • možnost nasměrovat své pedagogy ke smysluplnému doplnění kvalifikace, které není jej papír, ale je to vzdělání v oboru
Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.